Nejlepší ze všech světů – Irena Brežná – Paseka 2010

Irenu Brežnou mám užuž dlouho na svém TBR seznamu díky jejím reportážím z Čečenska, které vydala pod jménem Vlčice zo Sernovodska. Že píše i jiné knihy než jsou reportáže jsem vůbec nevěděl. na tuto knihu jsem narazil čirou náhodou ale protože byla sympaticky tenká, tak jsem se jí rozhodl přečíst.
— Kdybych knihu chtěl co nejjednodušeji popsat, tak bych napsal: takový temnější Hrdý Budžes ze Slovenska. Také jde o vyprávění o životě v (stalinském) komunismu z pohledu dítěte. Hlavní hrdinka má hodně autobiografických prvků a odehrává se v padesátých letech. Končí víceméně smrtí Stalina a návratu hrdinčiny matky z bolševického koncentráku.
— Hrdinka pochází z velmi dobře situované rodiny a tak sledujeme rozpory mezi moderní a mondénní matkou, tradiční a věřící babičkou a malé holčičky s hlavou vymytou tehdejší propagandou a zároveň feministickými a dobrodružnými touhami. Je trošku strašidelné číst naivně dětské názory hlavní hrdinky, které na první dobrou jsou velmi vtipné ale na druhý pohled pak hodně mrazí z té manipulace a propagandy.
— Každopádně se kniha čte velmi dobře. Přelouskáte ji velmi rychle a pokud si třeba pamatujete ruskou okupaci, tak si i trošku zavzpomínáte. Já ji určitě doporučím. Určitě i mladším čtenářům, kteří už narodili ve svobodné zemi.

Tiráž
Vydala: Paseka v roce 2010
Původní název: Die beste aller Welten
Rok vydání originálu: 2008
Přeložila: Jana Zoubková
Obálka: Petr Čížek
Počet stran: 152
Vazba: tvrdá
ISBN: 9788074320415

Napsat komentář