Mapa a území – Michel Houellebecq – Odeon 2011

Mapa a území

Přemýšlel jsem, zda sáhnout po aktuálním Serotoninu nebo se spokojit se starším románem Mapa a území. Nakonec jsem se rozhodl pro méně provokativní Mapu. Ne že by mi sexuální scény nějak vadily ale ani je programově nevyhledávám ale hlavně mne zaujalo to téma vztahu map k území, které mají zobrazovat a reprezentovat.
— Tento román je víceméně příběhem Jeda Martina – uměleckého fotografa a posléze i malíře. Když malíř prorazí a má mít samostatnou výstavu, tak se jeho cesty protknou se samotným Houellebecqem, který má napsat texty pro katalog jeho výstavy. Jed Martin se tedy vydává za spisovatelem do jeho exilu ve Skotku a ve finále se s ním dohodne i na tom, že mu vytvoří portrét.
— V závěrečné části románu dojde k celkem důležitému zvratu děje a trochu také žánru vyprávění. Každopádně, pokud se nenecháte odradit dosti nudným úvodem, pak dostanete velmi dobře napsaný příběh, plný zajímavých myšlenek, přesných postřehů a znepokojivých obrazů. Dokonce bych řekl, že k něco málo lepší než jeho slavný román Podvolení.
— Ale děj je zde celkem nepodstatný. Slouží spíše jako taková kostra pro autorovy úvahy, postřehy a pozorování. Každopádně nápad vytvořit z obyčejných map od Michelina umělecký artefakt je hodně zajímavá. Mít dost forsy a pokud by existoval nějaký skutečný Jed Martin, tak si určitě nějakou takovou mapu pořídím. Určitě by to bylo lepší, než „Sergey Brin a Mark Zuckerberg si dělí internet“. Ale jelikož si jakýkoliv obraz v hodnotě tisíce éček dovolit nemohu, tak vám jen doporučím tento román, kde se o takových obrazech mluví.

Tiráž
Vydal: Odeon v roce 2011
Originální název: La carte et le territoire
Rok vydání originálu: 2010
Překlad: Alan Beguivin
Počet stran: 288
Vazba: pevná
ISBN: 9788020713797

Jeden komentář Přidejte váš

  1. lostsoul2015 píše:

    Nedávno jsem s největším sebezapřením dočetla Serotonin a rozhodla se, že od toho nabubřelého mluvky už žádný další román číst nebudu!! Ale je fakt, že Mapa a území mě lákala. Možná si to ještě rozmyslím, ale až tak za rok za dva. Pachuť po Serotoninu je stále velmi silná

    To se mi líbí

Napsat komentář